Warning: Illegal string offset 'singular_post_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/functions/admin-functions.php on line 2952

Warning: Illegal string offset 'singular_portfolio_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/includes/theme-functions.php on line 807

IJzertekort voorkomen met goede voeding

IJzertekort is een veelvoorkomend verschijnsel onder vrouwen. IJzer is een belangrijke voedingsstof die verantwoordelijk is voor de aanmaak van hemoglobine. Dit is een eiwit die rode bloedcellen helpt zuurstof in het lichaam af te leveren. Een tekort aan deze stof heeft dus invloed op het hele lichaam. Check de volgende symptomen en vraag bij de dokter een testje aan om het ijzergehalte in je lichaam te checken.

1. Chronische vermoeidheid

Het meest voorkomende symptoom van een ijzertekort is een chronische vermoeidheid. Veel vrouwen zien dit als een normaal verschijnsel door een hectisch leven. Echter, als het gepaard gaat met een gevoel van zwakte, irritatie of concentratieproblemen, kan de oorzaak onvoldoende zuurstoftoevoer door de bloedcellen en dus een ijzertekort zijn.

2. Buiten adem

Je kan nog zo diep ademhalen, het voelt alsof je zuurstofgehalte laag blijft. Bij een ijzertekort ben je vaak buiten adem. Als dingen die je gewoonlijk weinig moeite kosten, er nu ineens voor zorgen dat je snel buiten adem bent, kan een tekort aan ijzer hiervan de oorzaak zijn.

3. Hoofdpijn

Een tekort aan ijzer, zorgt voor te weinig zuurstoftoevoer door de rode cellen in je lichaam. Dit geldt ook voor de zuurstoftoevoer naar je hoofd. Een zuurstoftekort doet de slagaders opzwellen. Dit veroorzaakt hoofdpijn.

4. Ongerustheid

Door een tekort aan zuurstof kan je je ongerust voelen terwijl hiertoe helemaal geen reden is.

5. Haarverlies

Als het ijzertekort heel ernstig is, gaat je lichaam in survivalmode. Dit betekent dat hij de benodigde stoffen voor de belangrijkste lichaamsfuncties bijvoorbeeld weg zal halen bij het haar waardoor het uitvalt.

Je ijzergehalte op peil houden

De hoeveelheid ijzer die mensen tussen de 19 en 50 jaar nodig hebben is in principe 18 miligram per dag. Deze hoeveelheden kunnen verschillen afhankelijk van of je als vrouw zwanger bent, nog ongesteld wordt of borstvoeding geeft. Om voldoende ijzer binnen te krijgen, is het van belang dat je producten tot je neemt als linzen, spinazie, rundvlees, noten, kip of erwten.

Hiernaast kun je je ijzertekort ook aanvullen met supplementen die ijzer bevatten.

, ,