Warning: Illegal string offset 'singular_post_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/functions/admin-functions.php on line 2952

Warning: Illegal string offset 'singular_portfolio_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/includes/theme-functions.php on line 807

Fitnessmythes ontrafelt!

Verschillende sportscholen hebben verschillende visies op bepaalde bekende mythes in de fitness. Lees verder en ontrafel voor eens en voor altijd de mythes in de fitness!

1. Je kan zelf bepalen waar je vet verbrand
Het doen van een workout zorgt ervoor dat je lichaamsvet als geheel in het lichaam wordt verbrand. In een onderzoek hebben 11 mensen slechts 1 been getraind gedurende 12 weken. Als deze mythe waar was, zou het vet slechts in 1 een verminderd moeten zijn. Het tegendeel was echter waar. Hoewel slechts met 1 been was getraind, hadden de benen in gelijke mate lichaamsvet verbrand.

2. Het is ongezond om te sporten op een lege maag
Je lichaam zou volgens onderzoek meer vet verbranden voordat je je ontbijt hebt gegeten. Na het eten dien je dan bij te tanken wat betreft het eten.

3. Wie mooi wil zijn…
Een klein beetje pijn moet geen probleem zijn, maar als je scherpe pijnen voelt op bepaalde plekken, dien je naar je lichaam te luisteren en te stoppen. Het is hierbij van belang dat je checkt bij de dokter of het niets ernstigs is. Ook is het van belang met een te erge spierpijn te blijven trainen. Hierdoor kan je een fikse blessure opleveren die je nog veel langer uit de sportschool houdt dan spierpijn!

4. Rennen op een loopband is net zo effectief als buiten rennen
Rennen tegen de wind in of op terrein dat niet vlak is, zorgt ervoor dat je spieren meer van zichzelf moeten geven. Het kost meer energie waardoor 10% meer calorieën wordt verbrand dan het rennen van eenzelfde afstand op een loopband.

5. Je kunt beter niet sporten als je ziek bent
Zolang je geen koorts heb en de symptomen boven de nek blijven (d.w.z. verstopte neus, pijnlijke keel) kun je gemakkelijk naar de sportschool. Zodra het onder de nek komt (denk hierbij aan pijn op de borst of slechte spijsvertering) kun je het beste even thuis blijven. Als je onzeker bent, check het dan eerst bij je dokter.

6. Als je snel zweet tijdens het sporten heb je een slechte conditie
Het klinkt vreemd, maar hoe fitter je bent, hoe sneller je lichaam begint met zweten. Iemand met een goed conditie zal dus meer zweet produceren dan iemand met een slechte conditie. Met elke workout wordt je een effectievere zweetmachine!

7. Joggen is beter dan wandelen
Bij zowel joggen als lopen worden van dezelfde spieren gebruik gemaakt alleen is wandelen niet zo intensief als joggen. Daarom heb je pas hetzelfde aantal calorieën verbrandt zodra je twee keer zo lang heb gewandeld als gerend.

, , ,