Warning: Illegal string offset 'singular_post_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/functions/admin-functions.php on line 2952

Warning: Illegal string offset 'singular_portfolio_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/includes/theme-functions.php on line 807

Spierpijn voorkomen

 

Het maakt niet uit hoeveel je traint. Zelfs de best getrainde atleten kunnen last krijgen van een fikse spierpijn. Dit heeft te maken met vermoeidheid van je spieren. Je spieren trekken zich tijdens de workout namelijk samen en dit kost veel energie. Als de spieren gevoed zijn met de juiste voedingsstoffen en goed ontspannen zijn, is er niets aan de hand en werkt alles prima. Echter, als je dieet niet goed gebalanceerd is en je spieren niet goed voorbereid en overspannen zijn, kan er spierpijn ontstaan. Doortrainen terwijl je flink last heb van spierpijn, kan zelfs ergere gevolgen hebben; namelijk een blessure.

Hoe kun je nou snel en effectief van spierpijn afkomen? Allereerst kan je proberen je dieet gebalanceerder te maken. Het is van belang om veel vezelrijk voedsel te eten voordat je begint met trainen. Dit zijn producten als bruine rijst, pasta (zonder saus of een saus met tomatenbasis) en aardappelen. Dit geeft je genoeg energie om de workout door te komen. Eet wel 2 uur van tevoren, zodat je lichaam genoeg tijd heeft om de voedingsstoffen af te breken en ze bruikbaar te maken voor je spieren om op te nemen. Hiernaast is het belangrijk dat je altijd water bij je hebt. Uitdroging kan ook de kans op spierpijn verhogen.

Houdt rust! Sporten is belangrijk, maar rust is bijna net zo belangrijk. Werk daarom niet twee dagen achter elkaar met dezelfde spierengroep om de ergste spierpijn te voorkomen. Ze hebben simpelweg tijd nodig om te herstellen voor je ze weer gebruikt voor een nieuwe oefening.

, , , , ,