Warning: Illegal string offset 'singular_post_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/functions/admin-functions.php on line 2952

Warning: Illegal string offset 'singular_portfolio_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/includes/theme-functions.php on line 807
1062009-7850

De Bourgondiër op middelbare leeftijd wordt snel te dik!

We weten het eigenlijk allemaal wel. Zo rond de vijfenveertig jaar wordt de energiebehoefte van ons lichaam minder. Maar omdat de meeste van ons heel handig zijn in het toepassen van struisvogelpolitiek, komen er vanaf die leeftijd jaarlijks gestaag een paar kilootjes bij. Als we onze eetgewoonten niet aanpassen gaat de weegschaal gemiddeld zo’n 2,5 kilo per jaar omhoog!

Lichamelijke veranderingen

Vanaf ongeveer 40 jaar ondergaat het menselijk lichaam veel veranderingen. Tekenen van veroudering beginnen zichtbaar te worden en lichamelijke kracht en uithoudingsvermogen beginnen af te nemen. Bij een vrouw is de menopauze of overgang een zeer grote verandering; het gaat gepaard met hormonale schommelingen waardoor er diverse ongemakken kunnen ontstaan. Bij mannen zou er ook een soort overgang zijn, die in de medische wetenschap echter omstreden is; de andropauze. Tijdens de andropauze treedt er ook een daling van hormonen op die echter veel meer geleidelijk verloopt dan bij de vrouw.

Klachten die op middelbare leeftijd kunnen ontstaan, zijn diabetes type 2, overgewicht, gewrichtsklachten en hart- en vaataandoeningen. Deze klachten hebben hun oorsprong in het toegenomen gewicht en in het ouder worden van het lichaam. Het uithoudingsvermogen wordt minder, men wordt zwaarder ,krijgt rimpels en het lichaam wordt over het algeheel minder soepel.

Ondanks deze eerste ‘aftakelingsverschijnselen’ en overgangsproblemen, kun je toch een heel fit en gezond leven leiden. Voor een groot deel kun je je lichamelijke conditie beïnvloeden en op peil houden door gezond te eten en voldoende te bewegen. Daarmee kun je ook het toegenomen risico op gezondheidsproblemen sterk verminderen en de levensverwachting verlengen. Door te stoppen met roken en beter op te gaan letten wat je eet, hoeveel je eet en hoeveel je beweegt kun je je conditie en gezondheid in de goede richting sturen. Zo wordt de kwaliteit van je leven een stuk beter.

Ben je een echte levensgenieter en nader de je middelbare leeftijd? Dan is het nu tijd om stappen te ondernemen. “Van het leven genieten” wordt vaak geassocieerd met ongezond en veel eten en drinken. Dat is een negatieve uitleg die eigenlijk heel jammer is. Natuurlijk heb je een ‘goede eetlust’! Maar leg daarbij de nadruk op ‘goed’. Je kunt heel goed van het leven genieten op een gezonde manier waarbij je geen overgewicht krijgt. En als je dát door hebt en toepast, geniet je waarschijnlijk nog veel meer van het leven!