Warning: Illegal string offset 'singular_post_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/functions/admin-functions.php on line 2952

Warning: Illegal string offset 'singular_portfolio_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/includes/theme-functions.php on line 807

Sporten is extreem belangrijk voor je. Lees hier waarom de volgende smoezen niet werken.

Ik ben bang te breed te worden

Deze smoes valt in de categorie kletspraat. Er zijn legio sporten waarvan je niet meteen een lichaam krijgt als Arnold Schwarzenegger, maar blijkbaar heb je voor jezelf een reden gevonden om niet in beweging te komen.

Als mensen met dergelijke smoezen aankomen hebben ze nog niet de juiste mindset om te beginnen Het duurt gemiddeld elf maanden voordat iemand concreet de stap naar de sportschool zet, vanaf het moment dat ze beseffen dat er iets moet veranderen. ‘Als ik ‘ja maar’ hoor, dan weet ik genoeg. Ze komen dan omdat ze moeten, omdat het beter is, maar ze willen niet of ze hebben nog niet genoeg ‘pijn’ gevoeld vanwege het niet-sporten. Begin met doelen stellen, voor zowel lange als korte termijn. Vervolgens leer je om te focussen op het instant resultaat, direct na de training. Inleven hoe je je dan zult voelen. En dan pas beginnen.’ En mocht je nou echt, serieus problemen hebben met een te grote spiermassa, zoek dan een personal trainer. ‘Die zorgt voor de juiste workout, die veilig is en waarvan je niet te breed wordt.’

Sporten schiet bij mij niet op

Je powerwalkt al een half jaar een keer per week een uur door het park met een groepje vriendinnen uit de buurt, maar je spijkerbroek zit nog net zo strak als in het begin. Je begint de moed aardig te verliezen: waarom zou je doorgaan als je geen resultaat boekt? Je zegt een keer af, en nog een keer, en dan laat je het maar helemaal zitten.

Misschien moet je anders naar je resultaat kijken. De remedie is niet alleen op de kilo’s te focussen. Maak ook een lijst met alle voordelen die het sporten jou oplevert. Waarschijnlijk heb je een lekker gevoel naderhand, of een goed gevoel over jezelf omdat je doorzet. Dat is ook een resultaat! Bovendien zul je, als je resultaat wilt zien, dat resultaat meetbaar moet maken. ‘Stel een concreet doel. Bijvoorbeeld: ik wil achttien kilo afvallen in anderhalf jaar. En splits dat doel in kleine stapjes van een kilo. Meet je vorderingen een keer per maand en houd ze bij op papier. Als je na een maand een kilo bent afgevallen, zit je perfect op schema. Dat bevestigt dat je op de goede weg zit. Dan ligt daar de focus en niet op de zestien kilo die je nog wilt afvallen.’

Ik ben te zwaar om te sporten

Als je overgewicht hebt, kan sporten zo moeizaam gaan dat de moed je in de schoenen zinkt. Sommige sporten, zoals hardlopen, zijn daarbij belastend voor je knieën, en de spiegels in de sportschool zijn ook niet echt motiverend. Vooral als je net je nieuwe roze outfit had aangetrokken. Eerst afvallen dan maar? Dat lukt niet als je niet beweegt. Zie hier de catch 22 van mening aankomende hardbody.

Afvallen doe je niet even op een maandagmorgen. Afvallen is een vak. Sporten ook. Je hebt er iemand bij nodig. Zeker als je te zwaar bent, omdat er dan zo’n groot risico op blessures. Iemand die je meeneemt aan het handje, die je helpt om je doel te stellen en het ook te bereiken.’ Aha, daarom lukt het de deelnemers van Obese wél om af te vallen. Maar niet iedereen heeft het budget om Radmilo Soda in te huren… ‘Dat hoeft ook niet. Je kunt met vriendinnen een personal trainer delen. Je kunt groepslessen volgen. Er zijn clubs waar je al voor 15 euro per maand begeleiding krijgt.’ Een andere mogelijkheid is een virtueel sportmaatje. Onderzoek heeft laten zien dat vrouwen die spinnen met een virtuele sportbuddy dat twintig minuten volhouden, terwijl vrouwen in hun eentje al na elf minuten afhaken.

Gastartikel: geleverd door www.topdieet.nl of Herbalife, kijk voor meer informatie op deze site.