Warning: Illegal string offset 'singular_post_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/functions/admin-functions.php on line 2952

Warning: Illegal string offset 'singular_portfolio_taxonomy' in /home/customer/www/fitness-voeding.nl/public_html/wp-content/themes/canvas/includes/theme-functions.php on line 807
Snack bewust

Zijn koolhydraten vlak voor het slapen slecht?

Het is over het algemeen bekend dat een overschot aan koolhydraten door het lichaam opgeslagen wordt als vet. Zeker de mensen die af willen vallen hebben het vast wel eens gehoord. Namelijk dat ze vlak voor het slapen gaan absoluut geen koolhydraten moeten nemen.

Waar komt dit verhaal eigenlijk vandaan en klopt dit wel? Hoe zijn de wetenschappelijk feiten met betrekking tot deze gewichtsverlies tip? Om wat meer duidelijkheid te krijgen zal ik bespreken of deze koolhydraten echt wel zo slecht zijn vlak voor de nachtrust.

Koolhydraten minderen voor de nacht

De regel om koolhydraten voor het slapen te mijden is gebaseerd op logische redenering. De aanname is dat de activiteit van je stofwisseling tijdens de nacht daalt, wat de omzetting van koolhydraten in energie beperkt. Daarbij zouden de koolhydraten makkelijker in vet omgezet worden. De andere aanname, die gekoppeld is aan deze redenering, is dat de insulinegevoeligheid tijdens je slaap verminderd wordt. Dit zou resulteren in een nog hogere mate van omzetting in vet.

Aangezien deze aannames erg logisch lijken, zijn ze niet helemaal kloppend. Zo zijn er wetenschappelijke feiten beschikbaar betreft deze problemen.

De wetenschap over koolhydraten voor de nachtrust

Allereerst hebben wetenschappers aangetoond dat het niet geheel kloppend is dat je stofwisseling tijdens de nacht minder actief wordt. Ondanks dat je stofwisselingssnelheid tijdens slaap gedurende de eerste helft van je slaap afneemt, neemt deze later in de nacht echter toe omdat je op dit moment langere en meer frequente periodes van je REM-slaap ondervindt.

Het uiteindelijke resultaat wat de wetenschappers concludeerden, is dat je stofwisselingssnelheid tijdens slaap gezien over een gehele nacht niet veel verschilt van je stofwisselingssnelheid in rust (wanneer je geen lichamelijke activiteit ondervindt) gedurende de dag.

Andere onderzoekers hebben aangetoond dat mensen die meer droge spiermassa hebben, tijdens de slaap zelfs een hogere stofwisselingssnelheid hebben in vergelijking met hun stofwisselingssnelheid overdag gedurende rust. Als je dus al in goede vorm bent, hoef je je dus totaal geen zorgen te maken.

Wat betreft de afname van de insulinegevoeligheid gedurende de nacht, is aangetoond dat dit niet het geval is. Integendeel. Zo is het namelijk gebleken dat mensen die koolhydraten nemen voor het slapen gaan een hoger niveau van het hormoon adiponectin in hun lichaam hebben. Dit hormoon is verantwoordelijk voor een verhoogde insulinegevoeligheid en een verbeterde stofwisseling.

Er is een maar in dit verhaal

Ondanks dat de wetenschap suggereert dat koolhydraten voor de nacht dus helemaal niet zo slecht zijn, is het wel van belang om op te letten wat voor koolhydraten je eet. Helaas krijgen veel mensen in de avond vreettrek, wat absoluut niet goed is voor je lijn. Het is dan ook van belang dat je de zoute en zoete snacks vermijdt. Kies in de plaats daarvoor iets gezonds.

Het is zelfs nog beter om iets te kiezen wat daarnaast je stofwisseling ook nog een oppepper geeft, vlak voor het slapen gaan.

Een aantal aanraders voor een gezonde, stofwisseling verhogende snack staan hieronder op een rijtje:

  • Een eiwitshake waarbij je vetvrije of vetarme melk gebruikt, eventueel met fruit
  • Noten, zoals amandelen, walnoten, of pistachenoten. Deze zitten vol met goede vetten en eiwitten.
  • Eiwitrijk, vetarme hummus en verse groente zoals komkommer, wortelen en selderij.

Natuurlijk is er nog veel meer lekkers mogelijk, zolang je de voedingswaarde van deze producten maar goed in de gaten houdt.

Als je vragen hebt of feedback wilt geven op dit artikel, kan je dat onderin deze pagina schrijven.

, , , ,